Da dachte ich, dass ich nichts mehr zu schreiben haette in dieser Reihe und dann stolperte ich ueber diesen Artikel: „Understanding the Effects of Violent Video Games on Violent Crime„.

Im Wesentlichen gibt es derer drei Effekte. In den etablierten Medien wird wenn dann meist nur einer praesentiert, naemlich:

[…] [the] „general aggression model,“ or GAM […] posits that violent video games increase aggressive tendencies.

Das kann man sich leicht merken und alles was nicht „schon immer“ so war gehørt sowieso und ueberhaupt verboten  … SOFORT.

Nimmt man das GAM als wahr an, so laeszt sich eine Aussage treffen:

GAM predicts that crime would increase with greater exposure to violent video games, […] but not with non-violent games.

Die obige Aussage ist prinzipiell falsifizierbar und somit dem Bereiche der Wissenschaft angehørig.

Und was die sagt passt so schøn ins Muster:

Many researchers have argued that these games may also have caused extreme violence, such as school shootings, because of the abundance of laboratory evidence linking violent media to measured psychological aggression.

Aber Wissenschaft … mhm … mich duenkt da war doch was. Ach ja:

Yet to date, because the field has not moved beyond suggestive laboratory studies, we argue their external validity to understanding the impact on crime is limited.

Tihihi

Die anderen zwei Effekte und deren Vorhersagen sind uebrigens:

Incapacitation predicts that crime would decrease in the shortrun with both violent and non-violent games […]

… und:

Catharsis predicts that crime, especially violent crime, would decrease with violent games, but not with
non-violent games.

Nun das Wesentliche:

[…] we do not find evidence for a positive effect on crime. Our most robust evidence supports the opposite conclusion for a negative effect of violent games on crime.

Mit anderen Worten:

These results are not consistent with games causing aggression but are consistent with either violent games having a cathartic or an incapacitation effect.

Eine rigorose statistische Analyse der Daten spaeter laeszt sich das dann noch besser verfizieren:

The measured effect stemming from only violent video games and not non-violent games is consistent with catharsis and not with incapacitation.

Toll wa! Es wird aber noch besser:

[…] violent games are associated with reductions in both the violent and all crime outcome measures.

Wer zu Hause auf dem Sofa sitzt kann halt keine Verbrechen begehen.

Soweit ich das aus den dort praesentierten Daten sehen kann, ist es auch nicht so, dass die Verbrechen dann zu einem spaeteren Zeitpunkt stattfinden. Es ist kommt also zu einer echten Reduktion und keiner Verschiebung.

Killerspiele also als Substitut fuer das Verlangen nach Gewalt. … Mhm … kommt mir irgendwie bekannt vor.

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